j0m rEgIstEr HeArTbEaT..CLicK --> sIgN uP --> $$$

** j0m k0nGsi LinK k0rAnG dI SinI! =) **

0uR fAmiLy

Usia perkahwinan kami ;)

iNsAN lEmAH...bElAjAr SiFaT rEdhA~

Salam =)..
Untuk perkongsian bersama...

Redha? - Menerima dengan rasa tenang dengan apa yang diberikan oleh Allah swt berupa peraturan (hukum) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah swt.

Untuk memahami sifat redha ini..saya ingin kongsikan sebuah kisah mengenai seorang ulama ahli hadis dan fiqah di Madinah daripada kalangan tabiin. Kisah ini saya dapati dari blog (Penawar Hati) yang menurut beliau dipetik dari sebuah majalah bertajuk SOLUSI. Ulama ini adalah 'Urwah, putera kepada pasangan dua orang sahabat Nabi Muhammad s.a.w. iaitu al-Zubair bin al-'Awwam dan Asma' binti Abu Bakar al-Siddiq.

Suatu hari 'Urwah diundang oleh Khalifah Walid bin Abdul Malik datang ke istananya di Syam. Dalam perjalanan, 'Urwah merasakan sesuatu terjadi di kakinya. Tidak lama kemudian, timbul bisul di kakinya yang lalu pecah dan menjadi sebuah luka.

Tiba di Syam, Khalifah memanggil seorang tabib untuk memeriksa luka tersebut. Tabib itu kemudian mengatakan bahawa luka itu merupakan suatu jangkitan yang mana jika tidak segera diambil tindakan boleh merebak ke seluruh badan. Dan satu-satunya cara untuk menghentikan jangkitan itu dari tersebar adalah dengan memotong kaki tersebut.

'Urwah setuju kakinya dipotong. Tabib menyarankan agar 'Urwah minum ubat bius agar tidak merasa sakit, tetapi 'Urwah menolak. Beliau ingin tetap berada dalam kesedaran sehingga dapat mengingat Allah meskipun harus merasakan kepedihan yang amat sangat. Akhirnya, kaki 'Urwah dipotong dan beliau dengan penuh kesabaran menyaksikan hal itu tanpa mengeluarkan suara kesakitan.

Pada waktu yang sama, seorang anak 'Urwah yang ikut bersamanya dalam perjalanan tersebut mengalami kemalangan di mana seekor keldai menendangnya hingga mati. Apabila mendengar berita sedih itu, 'Urwah tidak memberi komen apa-apa. Hanya ketika dalam perjalanan pulang ke Madinah, terdengar 'Urwah berkata seperti ini,

"Ya Allah, Engkau memberiku tujuh orang anak. Jika Engkau mengambil seorang, Engkau masih meninggalkan enam yang lainnya. Dan Engkau memberiku empat anggota (dua tangan dan dua kaki). Jika Engkau mengambil salah satunya, Engkau masih meninggalkan tiga yang lain."

Kita dapat lihat betapa tokoh besar ini masih dapat menemui alasan untuk memuji Allah meskipun dalam musibah yang sangat memilukan hati.



~ "kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat..... kita tertanya-tanya, ke mana hilangnya matahari??? rupa-rupanya Allah memberikan kita pelangi yang indah" =) ~

~ "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." ~ 
.: Surah Al-Ankabut ayat 2-3 :. 

~ "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." ~ 
  .: Surah Al-Baqarah ayat 286 :.

~ "Bila Allah cepat memakbulkan doamu, maka DIA menyayangimu,bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu, bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu..." ~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

bLoG uNcLe

uncle punya blog

Waktu Solat! Jom Menunaikan Solat di Awal Waktu :)

cLOcK

c0uNtEr

free html visitor counters

cLiCk mE

MuHaMMaD zAfRaN

MuHaMMaD zAfRaN

aBouT ME

Bandar Melaka, Melaka, Malaysia
Now, staying at Taman Bertam Perdana, Melaka, Malaysia. A 30th years old. wife of Mohd Khuzaifah and work at home. Join Shaklee pada 25 Jun 2012, dari group JUTAWAN (PM Cery), S2U (PM Iffah Anuar), MSE (Master Nadiah). Mom of Zafran & Zara :). You can call me Wani :)

I f0ll0w U, U F0ll0w mE

FolL0wERs

My Other Blog

PoPuLaR PosTs

Blog Archive


wanipc. Powered by Blogger.